میعاد صالحی:مسیر ریلی تهران - کربلا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد-راهبرد معاصر

میعاد صالحی:مسیر ریلی تهران - کربلا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل راه آهن گفت: مسیر ریلی تهران کربلا ایجاد شد تا شلمچه به بصره متصل شود.
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۹ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 03
کد خبر: ۲۵۳۰۹۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در برنامه «صف اول» از شبکه خبر گفت: همانند سال‌های گذشته راه آهن نیز در کنار دیگر انواع وسایل حمل و نقل تلاش می‌کند که حداکثر امکانات و تسهیلات را برای زائران اربعین فراهم کند. امسال نیز به صورت ۲۴ ساعته از ایستگاه خرمشهر به نقطه صفر مرزی شلمچه قطار گذاشته شده که دو قطار به ظرفیت ۴۰۰ نفر را استفاده می‌کنیم. مجموع صندلی که برای اربعین پیش‌بینی شده با احتساب قطار‌های فوق العاده، مجموعا به ۶۰۰ هزار صندلی رفت و برگشت می‌رسد که بتوانیم برای این ایام آماده باشیم.

او افزود: زائرانی که بخواهند از طرف مرز غرب تردد کنند، از مشهد و تهران به سمت کرمانشاه نیز قطار پیشبینی شده و قاعدتا از کرمانشاه فاصله‌ای را باید به صورت زمینی طی کنند تا به مرز خسروی برسند.

این مقام مسئول در خصوص راه آهن شلمچه بصره گفت: در این زمینه دو موضوع پیگیری شد که یکی قطار ترکیبی تهران-کربلا است که سال گذشته انجام شد. در این مسیر قطار از تهران به مرز شلمچه می‌رود و از شلمچه تا بصره فاصله‌ای ۳۲ کیلومتری داریم که زائران با اتوبوس جابجا می‌شوند و از بصره با قطار به ایستگاه کربلا میروند. دو سال قبل برای اربعین این اقدام انجام شد و سال قبل این برنامه ادامه پیدا کرد و بخشی از سال مادامی که متقاضی وجود داشت از این مسیر استفاده می‌کنیم. اما اگر بخواهیم این قطار ترکیبی را به قطار مستقیم تبدیل کنیم، ۳۲ کیلومتر فاصله داریم که مذاکرات متعددی انجام شد، اما موانع بسیاری زیادی برای آن وجود دارد. یکی از ان‌ها این است که در این فاصله میادین مین بسیار زیادی وجود دارد که عملیات پاکسازی آغاز شده است. بحث بعدی ایجاد پل بر روی اروند رود است که قرار شد از شمال بصره عبور پیدا کنیم که هفته گذشته احداث پایه‌های پل ایجاد شد و امیدواریم تا سال آینده این موضوع تحقق پیدا کند.

صالحی در خصوص سن ناوگان ریلی گفت: در لوکوموتیو، عقب ماندگی جدی در حوزه تعمیرات و هم در حوزه نوسازی داریم. در این دولت توانستیم ۹۳ لوکوموتیو بازسازی شده را به شبکه اضافه کنیم که ۴۸ درصد نسبت به دولت گذشته رشد داشته است. در حوزه واگن باری در طول دولت سیزدهم ۴ هزار و ۵۰ واگن باری جدید وارد ناوگان شد. در حوزه مسافری حدود هزار واگن مسافری داریم که عمر آنها بالای ۳۰ سال است و نیاز به نوسازی جدی داریم و امروز با انباشت تعمیرات روبرو هستیم.

او افزود: در حوزه داخلی سازی واگن‌های باری مشکلی نداریم و اکثر بخش‌های آن تولید داخل است و واگن‌های جدید این حوزه تولید داخل بوده است. در واگن مسافری بخش زیادی داخلی سازی شده و ۳ شرکت داخلی در این حوزه داریم. در لوکوموتیو ۶۰ درصد داخلی سازی انجام شده بود که در این مدت به ۸۰ درصد داخلی سازی رسیده ایم. از حدود ۶ هزار قطعه‌ای که در حوزه ریلی به کار برده می‌شود، ۴ هزار مورد آن را توانستیم با حمایت از بخش داخلی توانستیم داخلی سازی کنیم./باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده